Beliefs of Parents Family of the Municipality of Tepic towards Mathematics and its Learning

Authors

  • Ana Luisa Estrada Esquivel Universidad Autónoma de Nayarit
  • Rosalva Enciso Arámbula Universidad Autónoma de Nayarit
  • Marcial Heriberto Arroyo Avena Universidad Autónoma de Nayarit
  • Miguel Ángel López Santana Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v7i8.354

Keywords:

beliefs, learning, emotions

Abstract

In this document,  researchers show the results found at Research Summer 2015. The research problem was the math learning at Tepic, Nayarit Mexico. The purpose was to identify the beliefs of parents about math and its learning. The theoretical support is related to emotions and beliefs in learning mathematics. For data collection, researchers used a guided interview. Researchers concluded that the majority thought that math and its

learning are important, however, they have no interest to learn it.

References

Gómez, C. I. (2002) Afecto y aprendizaje matemático: causas y consecuencias de la

interacción emocional. Reflexiones sobre el pasado, presente y futuro de las

Matemáticas. Ed. Carrillo. Disponible en

http://www.mat.ucm.es/~imgomezc/vieja/igomez-chacon-huelva.pdf

Estrada, R. A. y Diez, P. J. (2011). Las actitudes hacia las Matemáticas. Análisis

descriptivo de un estudio de caso exploratorio centrado en la Educación Matemática

de familiares. Revista de Investigación en Educación, No. 9 (2), 2011, pp. 116-132.

Disponible en http://webs.uvigo.es/reined/

INEE (2010). México en PISA 2009. Encontrado en

https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/1073/1/images/V5%200-

PISA-INEE-07DIC2010numA.pdf

Hernández, S. R., Fernández, C. C. y Baptista, L. P. (2010). Metodología de la

investigación. Quinta edición. México. Mc Graw Hill.

Hidalgo, A.S., Maroto, S. A. y Palacios, P. A. (2004). ¿Por qué se rechazan las

Matemáticas? Análisis Evolutivo y Multivariante de Actitudes Relevantes hacia las

Matemáticas. Revista de Educación, No. 334 pp. 75-95.

Montalvo, T. L. 2013. México, el peor de la OCDE en educación. Periódico Animal

Político. Encontrado en http://www.animalpolitico.com/2013/12/mexico-el-peor-dela-ocde-en-matematicas-lectura-y-ciencias/

Millán, R. V. Vinculación entre lo afectivo y cognitivo en la enseñanza y aprendizaje de la

matemática. Revista EDUCARE. Vol. 16, No. 3, p. 43-60. Disponible en:

http://revistas.upel.edu.ve/index.php/educare/article/view/959

OCDE (2015). Mejores Políticas para una Vida Mejor. Encontrado en

http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/

Resultados Prueba ENLACE 2012 Nayarit (2015). Encontrado en

http://es.slideshare.net/ticsecundaria/resultados-de-evaluacion-enlace-nayarit

Published

2020-10-14

How to Cite

Estrada Esquivel, A. L. ., Enciso Arámbula, R. ., Arroyo Avena, M. H. ., & López Santana, M. Ángel . (2020). Beliefs of Parents Family of the Municipality of Tepic towards Mathematics and its Learning. EDUCATECONCIENCIA, 7(8), 105–117. https://doi.org/10.58299/edu.v7i8.354

Issue

Section

Research Article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>