Problem-based learning: A methodological proposal for the achievement of mathematics skills in technological baccalaureate

Authors

  • Claudia Maribel Velarde Alvarado Universidad Autónoma de Nayarit
  • Jesús Enrique Ramírez García Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v1i1.6

Keywords:

education, math, baccalaureate

Abstract

The purpose of this research was to determine the applicability of a "A methodological proposal based on learning by solving problems for the achievement of mathematics skills in technological baccalaureate". The methodology used was action research, which involved fieldwork characterized by observation and intense participation of high school students from the College of Scientific and Technological Studies of the State of Jalisco (CECyTEJ) 05 El Salto "Irene Robledo García" . The instruments used for data collection were: field notes, team notes, photographs, a post-test, student self-evaluation, teacher evaluation and didactic material.

 

References

Acuerdo 444. (2012, 24 de Febrero). Diario Oficial de la Federación.

Secretaria de Educación Pública. Recuperado de

http://www.reformaiems.

sems.gob.mx/wb/riems/acuerdos_secretariales

Bagur A. (2011, 02 de Junio). El problema de las Matemáticas en

México. EstePais.Recuperado de

http://estepais.com/site/?p=33754

Blumenfeld, (1991).Motivating project-based learning: Sustaining

the doing, supporting the learning. EducationalPsychologist,

(3&4), 1991.

Carretero, M. (1998) “Constructivismo ‘monamour’ ”. En: Debates

constructivistas, Ed. Aique. Buenos Aires, Argentina.

Chadwick, C. (1993). Principios básicos de currículo: definición,

constantes, enfoques y concepciones. Santiago: The Chadwick

Group.

Coll, C. (1988). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. DOI: https://doi.org/10.1080/02103702.1988.10822196

Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo.

En Infancia y Aprendizaje N° 41, pp. 131-142.

Coll, C. (2000). Constructivismo e intervención educativa. En: El

constructivismo en la práctica. Editorial Laboratorio

Educativo.

Dolmans, D., Giselaers W., Schmith H., Van Der Meer A.

(1993).Problem effectiveness in a Course using Problem-based

Learning”, Academic Medicine, 68.

Fuenlabrada S. (1995). Matemáticas III Geometría Analítica.

México: Mc Graw Hill.

Gentile D. & Stiglianco D. (2006). Enseñar y aprender en grupos

colaborativos. Argentina: Novedades educativas.

Gentile E. , Cross P. & Howell C. (2007) Técnicas de aprendizaje

colaborativo. España: Morata.

Investigación e Innovación Educativa, (2006). Instituto Tecnológico

y de Estudios Superiores de Monterrey, México. Consultado

en:

http://www.itesm.mx/va/dide/tecnicas_didacticas/abp/historia.h

tm

Mendoza, R. S. (2007). Una propuesta metodológica para el

aprendizaje del tema de semejanza de triángulos basado en la

solución de problemas. Tesis de maestría. Universidad de

Guadalajara.

Nesterova, E.D. (2000). Formación de la habilidad de estructurar el

material didáctico en los estudiantes de escuela superior. Tesis

de doctorado, Universidad de Krasnoyarsk, Rusia.

Pedersen, S. J. (2000). Cognitive modeling during problem based

learning: the effects od hypermedia expert tool.Disertación

Doctoral inédita, University of Texas, Autin. Recuperado el 22

de abril de 2006, de ProQuestDatabase.

Piaget, J. (1999). Psicología de la inteligencia. Madrid: Ed. Psique.

Plan Nacional de Desarrollo 2007-2012. Presidencia de la Republica,

México. Consultado en:

http://pnd.calderon.presidencia.gob.mx/index.php?page=docu

mentos-pdf

Programa de Estudios de Bachillerato Tecnológico (2009). Secretaria

de Educación Media Superior, México. Consultado en:

www.cecyteo.edu.mx/.../ProgramasBasicas/Matematicas

Reforma Integral en la Educación Media Superior. Secretaria de

Educación Media Superior, México. Consultado en:

www.semss.com.mx/Reforma%20Integral%20EMS%202

Resultados de ENLACE en el periodo 2008 al 2011.

http://201.175.44.205/Enlace/Resultados2012/MediaSuperior2

/R12msCCT.aspx

Ruíz J. (2006). Matemáticas Geometría Analítica Básica. México:

Patria.

Ruíz J. (2011). Matemáticas Geometría Analítica Básica. Serie

Integral por competencias. México: Patria.

Savery, J.R., Duffy T.M. (1995).Problem Based Learning: an

instructional model and its constructivist framework,

Educational Technology, 35 (5).

Sotelo, P. (2007). Constructor teóricos sobre el constructivismo

propuesto por Julián Zubiría.Coordinador del Departamento

Técnico-Pedagógico del nivel secundario de la IEP Nuestra

Señora del Perpetuo Socorro Trujillo, 10 de agosto de 2007 La

Libertad – Perú.

Tama, M. C. (1989). Critical thinking has a place in every classroom.

Journal of Reading 33 (1), October 1989.

Walton, H.J., Matthews M.B. (1989). “Essentials of problem-based DOI: https://doi.org/10.1111/j.1365-2923.1989.tb01581.x

learning”, Medical Education, 23.

Woolfolk, A. (1999). Psicología Educativa (7ª. Edición), México:

Prentice Hall.

Published

2013-06-30

How to Cite

Velarde Alvarado, C. M. ., & Ramírez García, J. E. . (2013). Problem-based learning: A methodological proposal for the achievement of mathematics skills in technological baccalaureate. EDUCATECONCIENCIA, 1(1), 23–48. https://doi.org/10.58299/edu.v1i1.6

Issue

Section

Research Article

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.