Burnout Syndrome in the Teaching Staff of the Unidad Academica del Norte del Estado de Nayarit
DOI:
https://doi.org/10.58299/edu.v19i20.55Keywords:
Burnout syndrome, university teachers, work stressAbstract
The study presents an investigation that was carried out with the teaching staff of the Unidad Academica del Norte del Estado de Nayarit in Acaponeta Nayarit; with the objective of knowing if there is Burnout syndrome in teachers. The Maslach Burnout Inventory questionnaire adapted to educational institutions was used as an instrument. It is a documentary and field research; transversal because it will be applied at a certain moment of time. It was carried out with the 26 teachers who work in the Institution. Among the aspects to be measured are emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment.
References
Cárdenas, M., Méndez, L., y González, M., (2014). Evaluación del Desempeño Docente,
Estrés y Burnout en Profesores Universitarios, Volumen 14 (1), 1-22.
Si
%
No
%
Síndrome de Burnout
Si No
Síndrome de Burnout en el Personal Docente de la Unidad Académica del Norte del Estado de Nayarit
Haydeé del Carmen Chávez Sánchez, Gabriela Chávez Sánchez, Rosa Ruth Parra García y Juvencio Hernández García
Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 19, No. 20. Publicación trimestral julio - septiembre 2018
Forbes, R. (2011). El Síndrome de Burnout: síntomas, causas y medidas de atención de la
empresa. Número 160, Éxito Empresarial. 1-4.
Gutierrez, G., Celis, M., Moreno, S. & otros. (2006), Síndrome de Burnout, Aurch
Neurocien. Volumen 11 (4), 305-309.
Marrau, C., (2004). El síndrome de Burnout y sus posibles consecuencias en el trabajador
docente. Fundamentos en Humanidades. Volumen V (10), 53-68.
Monte, G. (2003). Burnout síndrome: ¿síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste
profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomás?, Volumen 19 (2), 181-197.
Moreno, J. B., Garrosa H. E. y González G. J. (2000). La evaluación del estrés y el burnout
del profesorado: el CBP-R, Volumen 16 (2), 151-171.
Moriano, J., y Herruzo, J. (2004). Estrés y Burnout en Profesores, Volumen 4 (3), 597-221
Ponce, C., Bulnes B., S y Aliaga R. (2005). El síndrome del “Quemado” por estrés laboral
asistencia en grupos de docentes universitarios, Volumen 8 (2), 87-112.
Quaas, C. (2006). Diagnóstico de Burnout y Técnicas de Afrontamiento al estrés en
profesores Universitarios de la Quinta Región de Chile, Volumen V (1), 65-75
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EDUCATECONCIENCIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.