Burnout Syndrome in the Teaching Staff of the Unidad Academica del Norte del Estado de Nayarit

Authors

  • Haydeé del Carmen Chávez Sánchez Universidad Autónoma de Nayarit
  • Gabriela Chávez Sánchez Universidad Autónoma de Nayarit
  • Rosa Ruth Parra García Universidad Autónoma de Nayarit
  • Juvencio Hernández García Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v19i20.55

Keywords:

Burnout syndrome, university teachers, work stress

Abstract

The study presents an investigation that was carried out with the teaching staff of the Unidad Academica del Norte del Estado de Nayarit in  Acaponeta Nayarit; with the objective of knowing if there is Burnout syndrome in teachers. The Maslach Burnout Inventory questionnaire adapted to educational institutions was used as an instrument. It is a documentary and field research; transversal because it will be applied at a certain moment of time. It was carried out with the 26 teachers who work in the Institution. Among the aspects to be measured are emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment.

References

Cárdenas, M., Méndez, L., y González, M., (2014). Evaluación del Desempeño Docente,

Estrés y Burnout en Profesores Universitarios, Volumen 14 (1), 1-22.

Si

%

No

%

Síndrome de Burnout

Si No

Síndrome de Burnout en el Personal Docente de la Unidad Académica del Norte del Estado de Nayarit

Haydeé del Carmen Chávez Sánchez, Gabriela Chávez Sánchez, Rosa Ruth Parra García y Juvencio Hernández García

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 19, No. 20. Publicación trimestral julio - septiembre 2018

Forbes, R. (2011). El Síndrome de Burnout: síntomas, causas y medidas de atención de la

empresa. Número 160, Éxito Empresarial. 1-4.

Gutierrez, G., Celis, M., Moreno, S. & otros. (2006), Síndrome de Burnout, Aurch

Neurocien. Volumen 11 (4), 305-309.

Marrau, C., (2004). El síndrome de Burnout y sus posibles consecuencias en el trabajador

docente. Fundamentos en Humanidades. Volumen V (10), 53-68.

Monte, G. (2003). Burnout síndrome: ¿síndrome de quemarse por el trabajo, desgaste

profesional, estrés laboral o enfermedad de Tomás?, Volumen 19 (2), 181-197.

Moreno, J. B., Garrosa H. E. y González G. J. (2000). La evaluación del estrés y el burnout

del profesorado: el CBP-R, Volumen 16 (2), 151-171.

Moriano, J., y Herruzo, J. (2004). Estrés y Burnout en Profesores, Volumen 4 (3), 597-221

Ponce, C., Bulnes B., S y Aliaga R. (2005). El síndrome del “Quemado” por estrés laboral

asistencia en grupos de docentes universitarios, Volumen 8 (2), 87-112.

Quaas, C. (2006). Diagnóstico de Burnout y Técnicas de Afrontamiento al estrés en

profesores Universitarios de la Quinta Región de Chile, Volumen V (1), 65-75

Published

2018-09-30

How to Cite

Chávez Sánchez , H. del C. ., Chávez Sánchez, G. ., Parra García, R. R. ., & Hernández García, J. . (2018). Burnout Syndrome in the Teaching Staff of the Unidad Academica del Norte del Estado de Nayarit. EDUCATECONCIENCIA, 19(20), 6–17. https://doi.org/10.58299/edu.v19i20.55

Issue

Section

Research Article

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)