Study on the emotional intelligence of high school students

Authors

  • Andrea Mayorquin Herrera Universidad Autónoma de Nayarit
  • Amparo Karina Robles Jiménez Universidad Autónoma de Nayarit
  • Amparo Amparo Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v7i8.248

Keywords:

Emotional intelligence, emotions, learning, students

Abstract

For this research will be used to approach to quantitative and qualitative; the objective of this research is to analyze the level of emotional intelligence of the graduates of high school number 13 of the Autonomous University of Nayarit, using as a tool Bar-On emotional intelligence inventory test. Engage approximately 80 students in the fifth semester of high school; will apply the instrument comprising 133 same questions they answer from five options using the likert scale.

References

Alterio A., Pérez L., (2001). Inteligencia Emocional; teoría y praxis en educación en Revista Iberoamericana de educación consultada el 30 junio del 2015 y Disponible en www.rieoei.org/deloslectores/527Ariola.pdf

Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence. Psicothema no. 18 vol 1.

Gardner, H., (1983). Frame of mind: The theory of multiple intelligences. New York: Basic Books.

(1 )

Pineda Galán C., (2012). Inteligencia emocional y bienestar persona de los estudidantes universitarios de ciencias de la salud. Universidad de Malaga riuma.uma.es. Tesis Doctoral consultada en julio del 2015, disponible en http://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/5384/TDR_PINEDA_GALAN.p df?sequence=1

Rodríguez, R., (2009). La inteligencia emocional en el proceso de enseñanza aprendizaje: concepto y componentes. Consultada en revista innovacion y experiencias educativas no. 14. Disponible en http://www.csi-csif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf.

Mayer, J.D., Salovey A, P., (1997) What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (eds). Emocional Developpment and Emotional Intelligence: implications for educators . New York: Basic Books.

Estudio sobre la inteligencia emocional de los estudiantes de bachillerato

Andrea Mayorquin Herrera, Amparo Karina Robles Jiménez y Amparo Jiménez González

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 7, No. 8. Publicación trimestral julio-septiembre 2015 DOI: https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2015.06.001

Mayer, J. D, y Salovey, A, P., y Caruso, D., (2000). Models of emocional intelligence. En J. Sternberg (ed). Handbook of intelligence. New York: Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511807947.019

Mayer, J., D y Salovey, P., (1990). Emotional intelligence, imagination, cognition, and personality, 9, 185-211. DOI: https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Ugarriza, N., (2001). La evaluación de la inteligencia emocional a través del inventarios de Bar-On en una muestra de Lima Metropolitana. En revista personal. Universidad de Lima; Perú. Consultada el 25 junio del 2015 y disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=147118178005.

Published

2020-10-14

How to Cite

Mayorquin Herrera, A., Robles Jiménez, A. K. ., & Amparo , A. (2020). Study on the emotional intelligence of high school students. EDUCATECONCIENCIA, 7(8), 17–24. https://doi.org/10.58299/edu.v7i8.248

Issue

Section

Research Article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.