MATHEMATICS IN ANCIENT ROME, THROUGH ETHNOMATHEMATICAL STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v31i40.682

Keywords:

Ancient Rome, ethnomathematics, ethos, culture

Abstract

There is no historiography in the mathematics of ancient Rome, the authors attribute the lack of mathematical philosophy to the practical spirit of the Romans. Two objectives are proposed, the first is to establish the level of development in mathematical management and the second explains the supposed low interest in the theory. Ethnomathematics is used to provide a philosophical and sociocultural framework. Also to the method of critical history to carry out the study of sources. Hermeneutics to understand the meaning of historical figures, in order to explain the facts and analyze the processes. The ethos of social values, prevailing at the time, does not give priority to what is or how things are, since it would imply considering their trainers who are slaves and externi (foreigners) as a social subject, putting them in the same social condition and even surpassing the Hellenistic shapers.

 

References

Alfaro Giner, Carmen. Los orígenes de Roma. La Monarquía. España, Universidad de Valencia, Capítulo 1. https://www.uv.es/girha/documentos/_vti_cnf/manualroma.pdf [Consultado el 16 de septiembre de 2022].

Bloch, Marc. 2001. Apología para la Historia o el oficio de historiador. México, Fondo de Cultura Económica.

Catulo. 2008. Algunos Poemas a Lesbia. Sevilla, Orbis Dictus. http://bibliotecadigital.tamaulipas.gob.mx/archivos/descargas/31000000243.PDF [Consultado el 31 de marzo de 2023]

Collette, Jean Paul, 2010. Historia de las matemáticas. México. Ed. Siglo XXI. Tomo I.

D’Ambrosio, Ubiratan. 2013. Etnomatemáticas. Entre las tradiciones y la modernidad. México, Ediciones Díaz de Santos, Universidad Autónoma de Guerrero. https://www.editdiazdesantos.com/wwwdat/pdf/9788499694573.pdf [Consultado el 17 de septiembre de 2022].

Escalante Abanto, Casimiro. 2007. El método histórico-crítico y su influencia en la conducta crítica de los estudiantes de la especialidad de Historia y Geogfrafía del I.S.P. “Arístides Merino Merino” de Cajamarca [Perú], en: Investigación Educativa. Perú, Vol. 11 No. 19, enero-junio. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3616/2928 [Consultado el 22 de septiembre de 2022]

Espada, Julián. La baja República (146-31). España, Universidad de Valencia, Capítulo 4. https://www.uv.es/girha/documentos/_vti_cnf/manualroma.pdf [Consultado el 16 de septiembre de 2022].

García-Gelabert Pérez. La alta época de la República (509-264). España, Universidad de Valencia, Capítulo 2. Xhttps://www.uv.es/girha/documentos/_vti_cnf/manualroma.pdf [Consultado el 16 de septiembre de 2022.

Grajales Guerra, Tevni. 2002. La metodología de la investigación histórica: una crisis compartida, en: Enfoques. Vol. XIV, N° 1, enero-diciembre. Argentina, Universidad Adventista del Plata. https://www.redalyc.org/pdf/259/25914104.pdf [Consultado el 21 de septiembre de 2022]

Heidegger. 1974. El ser y el tiempo. México, Fondo de Cultura Económica.

Klaine, Morris. 1992. El pensamiento matemático de la antigüedad a nuestros días. Madrid, Alianza Editorial, Tomo I.

Levi, Adolfo. Historia de la filosofía romana. Argentina, Editorial Universitaria de Buenos Aires. https://seminariofilantunc.files.wordpress.com/2013/11/levi-historia-de-la-filosofia-romana.pdf [Consultado el 22 de septiembre de 2022]

Martínez Perona, José Vicente. La República media. España, Universidad de Valencia, Capítulo 3. https://www.uv.es/girha/documentos/_vti_cnf/manualroma.pdf [Consultado el 16 de septiembre de 2022].

Mas, Salvador. 2006. Pensamiento romano. Una historia de la filosofía en Roma. Valencia, Tirant de Blanch. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:500519-1005/Documento.pdf [consultado el 22 de septiembre de 2022]

Miguel Gil, Ana María. El ocaso de la matemática helena y la matemática en Roma. España, Universidad de Castilla-La Mancha, Departamento de Matemáticas.

https://matematicas.uclm.es/ita-cr/web_matematicas/trabajos/3/3_ocaso_matematica_helena.pdf [Consultado el 22 de septiembre de 2022]

Ortiz Fernández, Alejandro. 2006. Historia de la Matemática. La matemática en la antigüedad. Vol. 1. Perú, Pontificia Universidad de Perú.

Ruiz Zúñiga, Ángel. 2002. Historia y Filosofía de las matemáticas. Costa Rica, Editorial de la Universidad Estatal a Distancia (EUNED). https://centroedumatematica.com/aruiz/libros/Historia%20y%20filosofia%20de%20las%20matematicas.pdf [Consultado el 22 de septiembre de 2022].

Simiand, François. 2003. Método histórico y ciencias sociales, en: Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales. N° 6. file:///C:/Users/Dr%20Castellanos/Downloads/Dialnet-MetodoHistoricoYCienciaSocialPresentacionYTraducci-1374454.pdf [Consultado el 22 de septiembre de 2022]

Turner, Hilton. 1951 Roman Elementary Mathematics the Operations. Rn: The Classical Journal, Nov., Vol. 47, No. 2. http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Journals/CJ/47/2/Roman_Elementary_Mathematics*.html , https://www.jstor.org/stable/3293540 [Consultado el 14 de septiembre de 2022].

Vega Hernández, Arianna y Jesús Adolfo Trujillo Holguín. 2020. El método histórico crítico en el estudio de movimientos sociales: La ideología cubana en el panorama social mexicano, en: Espacio Abierto, Cuaderno Venezolano de Sociología. Vol. 29, N° 3, julio-septiembre. file:///C:/Users/Dr%20Castellanos/Downloads/Dialnet-ElMetodoHistoricoCriticoEnElEstudioDeMovimientosSo-7650701%20(3).pdf [Consultado el 21 de septiembre de 2022].

Vitubrio Polión, Marcos. 1787. Los diez libros de arquitectura. Madrid, Imprenta Real. https://www.sedhc.es/bibliotecaD/1787_J_Ortiz_Sanz_Los_diez_libros_de_M_Vitruvio_Polion.pdf [consultado el 17 de septiembre de 2022]

Published

2023-08-29

How to Cite

Castellanos Suárez , J. A., Delgadillo Dávila, A. ., & Estrada Esquivel , A. L. . (2023). MATHEMATICS IN ANCIENT ROME, THROUGH ETHNOMATHEMATICAL STUDY. EDUCATECONCIENCIA, 31(40), 101–126. https://doi.org/10.58299/edu.v31i40.682

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>