The Skills of University Professor
DOI:
https://doi.org/10.58299/edu.v4i4.321Keywords:
Higher education, Teaching competencies, Meaningful learningAbstract
This paper presents a theoretical review with the aim of identifying competencies requiring to improve the teaching-learning process teachers. The Organization of the United Nations Educational, scientific and Cultural Organization (UNESCO), It states that not only teacher must transmit information, should facilitate meaningful learning, to do so requires the domain of teaching competencies, as well as the most appropriate teaching strategies to achieve metacognition in students.
Designated by UNESCO with respect to education is from fundamental learning such as learn to know, learn to do, learn to live together and to live with others, learn to be.
References
ANUIES (2008). Competencias Genéricas y el Perfil del egresado de la educación
Media Superior, consultado en
http://www.nl.gob.mx/pics/pages/d_med_superior_base/competenciasgenericas.pdf.
ANUIES (2010). La educación superior en el siglo XXI. Líneas estratégicas de
desarrollo. México, D. F. ANUIES.
Delors, J. (1996) La educación encierra un Tesoro. UNESCO México. D.F. Dower
Frola Ruiz, P. (2011a) Competencias docentes para la evaluación cualitativa del
aprendizaje. México, D.F. Trillas.
Frola Ruiz, P. (2011b). Maestros Competentes: A través de la Planeación y Evaluación
por competencias. México, D.F. Trillas.
Fernández, M. (2009). La profesionalización del docente. Perfeccionamiento,
investigación en el aula y análisis de la práctica. México, D. F. Siglo XX.
Perrenoud, Ph. (2004) Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, España.
Graó.
Ruiz Iglesias, M. (2010a). Hacia una pedagógica por competencias. México, D.F.
Ediciones CICEP.
Ruiz Iglesias, M. (2010b). El concepto de competencias desde la complejidad. Hacia la
construcción de competencias educativa. México, D.F. Trillas.
Ruiz Iglesias, M. (2010c). Enseñar en términos de competencias. México D.F. Trillas.
SEP (2006). Programa para el Mejoramiento del Profesorado. Un primer análisis de su
operación e impacto en el proceso de fortalecimiento académico de la universidad
pública. México. . SEP.
SEP (2007). Programa Sectorial de Educación 2007-2012. México, D.F. SEP.
Tuning (2007). Proyecto Tuning para América Latina, consultado en
http://tuning.unideusto.org/tuningal/ .
UAN (2010). Plan de desarrollo Institucional 2010-2016. Tepic, Nayarit, México.
Zabalza, M. (2009). Competencias Docentes del Profesorado Universitario. Madrid,
España. Narcea.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EDUCATECONCIENCIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.