The Skills of University Professor

Authors

  • Francisco Javier Robles Zepeda Universidad Autónoma de Nayarit
  • Amparo Jiménez González Universidad Autónoma de Nayarit
  • Víctor Antolín Orozco Gutiérrez Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v4i4.321

Keywords:

Higher education, Teaching competencies, Meaningful learning

Abstract

This paper presents a theoretical review with the aim of identifying competencies requiring to improve the teaching-learning process teachers. The Organization of the United Nations Educational, scientific and Cultural Organization (UNESCO), It states that not only teacher must transmit information, should facilitate meaningful learning, to do so requires the domain of teaching competencies, as well as the most appropriate teaching strategies to achieve metacognition in students.

Designated by UNESCO with respect to education is from fundamental learning such as learn to know, learn to do, learn to live together and to live with others, learn to be.

References

ANUIES (2008). Competencias Genéricas y el Perfil del egresado de la educación

Media Superior, consultado en

http://www.nl.gob.mx/pics/pages/d_med_superior_base/competenciasgenericas.pdf.

ANUIES (2010). La educación superior en el siglo XXI. Líneas estratégicas de

desarrollo. México, D. F. ANUIES.

Delors, J. (1996) La educación encierra un Tesoro. UNESCO México. D.F. Dower

Frola Ruiz, P. (2011a) Competencias docentes para la evaluación cualitativa del

aprendizaje. México, D.F. Trillas.

Frola Ruiz, P. (2011b). Maestros Competentes: A través de la Planeación y Evaluación

por competencias. México, D.F. Trillas.

Fernández, M. (2009). La profesionalización del docente. Perfeccionamiento,

investigación en el aula y análisis de la práctica. México, D. F. Siglo XX.

Perrenoud, Ph. (2004) Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona, España.

Graó.

Ruiz Iglesias, M. (2010a). Hacia una pedagógica por competencias. México, D.F.

Ediciones CICEP.

Ruiz Iglesias, M. (2010b). El concepto de competencias desde la complejidad. Hacia la

construcción de competencias educativa. México, D.F. Trillas.

Ruiz Iglesias, M. (2010c). Enseñar en términos de competencias. México D.F. Trillas.

SEP (2006). Programa para el Mejoramiento del Profesorado. Un primer análisis de su

operación e impacto en el proceso de fortalecimiento académico de la universidad

pública. México. . SEP.

SEP (2007). Programa Sectorial de Educación 2007-2012. México, D.F. SEP.

Tuning (2007). Proyecto Tuning para América Latina, consultado en

http://tuning.unideusto.org/tuningal/ .

UAN (2010). Plan de desarrollo Institucional 2010-2016. Tepic, Nayarit, México.

Zabalza, M. (2009). Competencias Docentes del Profesorado Universitario. Madrid,

España. Narcea.

Published

2020-10-09

How to Cite

Robles Zepeda, F. J. ., Jiménez González, A., & Orozco Gutiérrez, V. A. . (2020). The Skills of University Professor. EDUCATECONCIENCIA, 4(4), 200–206. https://doi.org/10.58299/edu.v4i4.321

Issue

Section

Article Review

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)