School theft and curricular greening in basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v31i40.686

Keywords:

curricular greening, school garden, transdiscipline

Abstract

A work is presented that aimed to use the school garden as a strategy to green the curriculum, establish relationships between theory and practice considering the environment as a complex problem that must be treated from the transdisciplinary approach, through activities and meaningful learning situations that students and the school community in general can incorporate into their daily lives, in order to generate changes in the school community in terms of food, nutrition, health and a responsible attitude towards the care of nature . The cut of the research is qualitative participatory action research, the instruments used were a diary of observation and monitoring of the process, as well as evidence that accounts for the research. A work proposal is presented in teacher planning from the educational reform of 2011 involving strategies from the school garden.

References

Alba, K., Villaseñor, S. & Ramos L. (2017). El huerto escolar como experiencia ambiental en la construcción del sentido de lugar [ponencia]. XIV Congreso de Investigación Educativa (COMIE) San Luis Potosí, México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1860.pdf

Conde, C., Mariscal, P. & Sánchez S. (2018). La metodología en el trabajo de huerto escolar y coherencia con la ambientalización curricular. Análisis de una práctica docente. Revista de las Ciencias Experimentales y Sociales, (35), 113-126. https://doi.org/10.7203/dces.35.12799 DOI: https://doi.org/10.7203/dces.35.12799

Herrán, A. (2011). Complejidad, transdisciplinariedad y didáctica. Revista Docencia Universitaria, 12 (1), 45–60. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/2446

Delgadillo, A., & Castellanos, J. (2022). Ambientalización curricular, binomio complejidad -transdisciplina, en educación básica: aproximación al estado de conocimiento 2010-2020. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 3(2), 1589–1609. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.206 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.206

Díaz, A. & Inclán, E. (2001). El docente en las reformas educativas. Sujeto o ejecutor de proyectos ajenos. Revista Iberoamericana, (25), 17-41. https://rieoei.org/historico/documentos/rie25a01.htm DOI: https://doi.org/10.35362/rie250986

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2019). Estado Mundial de la Infancia 2019. https://www.unicef.org/mexico/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2019#:~:text=En%202019%20el%20informe%20trata,alimentario%20que%20ignora%20sus%20necesidades.

Hernández, A. (1982) Composta su elaboración y beneficio [Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma Agraria]. Repositorio Institucional. http://repositorio.uaaan.mx:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/1265/LA%20COMPOSTA%2C%20SU%20ELABORACION%20Y%20BENEFICIO.pdf?sequence=1&isAllowed

Leff, E. (2007). La Complejidad Ambiental Polis, Revista de la Universidad Bolivariana 6(16), 1-9 https://www.redalyc.org/pdf/305/30501605.pdf

Morales, Y., & Bustamante, K. (2021). Retos de la enseñanza en la pandemia por COVID 19 en México. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(4), 1-17. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2772 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2772

Olivé, M., León, A., & Puchet, M. (2018). Interdisciplina y transdisciplina frente los conocimientos tradicionales. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 13(38), 135-153. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132018000200007&lng=es&tlng=es.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2021). Panorama de la educación Indicadores de la OCDE 2021. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:3922aacd-04c0-45ac-b8d4-4aebb9b96ab5/panorama-2021-papel.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2018). Sobrepeso y obesidad. www.who.int/gho/ncd/risk_factors/overw

Organización Mundial de la Salud. (2022). Programa Mundial de Alimentos (PMA) Informe 2022. https://es.wfp.org/

Palacios, L., Cervantes, V., & Chimal, A. (2017). Plantas medicinales en San Francisco Tlaltenco, Tláhuac, Ciudad de México. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco.

Parisí, E. (2011). Escenarios del consumismo: desde lo social a lo individual. Psicología para América Latina, 1 (22), 1-17. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-350X2011000200006&lng=pt&tlng=es

Pascual, N. (2020) Propuesta de actividades de aprendizaje sobre el suelo a través de los huertos escolares [Tesis de maestría Universidad Politècnica de Valencia] Repositorio Institucional UPV https://riunet.upv.es/handle/10251/152031

Ramírez, J. (2022). Seguridad alimentaria y la agricultura familiar en México. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 13(3), 553-565. https://doi.org/10.29312/remexca.v13i3.2854 DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v13i3.2854

Rekalde, I., Vizcarra T. & Macazaga, A. (2014). La Observación Como Estrategia De Investigación Para Construir Contextos De Aprendizaje Y Fomentar Procesos Participativos. Educación XX1, 17(1), 201-220 https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=70629509009 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.1.10711

Ruiz, M. (2011). Taller de elaboración de lombricomposta. Universidad Iberoamericana. https://ibero.mx/web/filesd/publicaciones/taller-de-lombricomposta.pdf

Secretaria de Educación Pública. (2011). Programas de Estudio 2011. Gobierno de México. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/20177/Plan_de_Estudios_2011_f.pdf

Secretaria del Medio Ambiente y Recursos Naturales. (2013). El huerto familiar biointensivo. SEMARNAT. https://biblioteca.semarnat.gob.mx/janium/Documentos/Ciga/Libros2013/CD001599.pdf

Torres, M., & Ramírez, B. (2019). Buen vivir y vivir bien: alternativas al desarrollo en Latinoamérica. Latinoamérica. Revista de estudios Latinoamericanos, (69), 71-97. https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2019.69.57106 DOI: https://doi.org/10.22201/cialc.24486914e.2019.69.57106

Valle, S. (2017) Huerto Escolar como Estrategia Pedagógica de la Sustentabilidad en la Educación Ambiental. (Proyecto en ejecución). Revista Scientific, 2(Ed. Esp.), 355–375. https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.0.0.19.355-375 DOI: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2017.0.0.19.355-375

Vidal, L., & Rivera, M. (2007). Investigación-acción. Educación Médica Superior, 21(4), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412007000400012&lng=es&tlng=es

Zegers M., Cárcamo G., Águila M. & Mc Leod B. (2019, 29 de septiembre). Elaboración y usos del BIOL un abono natural en la agricultura sostenible. AgronoTips. https://www.portalfruticola.com/noticias/2021/09/29/elaboracion-y-usos-del-biol-un-abono-natural-en-la-agricultura-sostenible/

Published

2023-08-28

How to Cite

Delgadillo Dávila, A., Castellanos Suárez , J. A., & Contreras Pérez , G. A. . (2023). School theft and curricular greening in basic education. EDUCATECONCIENCIA, 31(40), 64–100. https://doi.org/10.58299/edu.v31i40.686

Issue

Section

Research Article