Impact of the use of mobile technology in the behavior of children in interpersonal relationships

Authors

  • Manuela Martínez Ruvalcaba Universidad Autónoma de Nayarit
  • Rosalva Enciso Arámbula Universidad Autónoma de Nayarit
  • Sandra González Castillo

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v5i6.330

Keywords:

internet, relationships., mobile devices

Abstract

The importance of this research was to determine the impact of the use of mobile technology in the behavior of children in interpersonal relationships of sixth grade groups, for which the study population were students from elementary school J. Jesus Ruiz Aguilar City Tepic, Nayarit and the sample the students enrolled in the school year 2014-2015.

 

The objectives were to know the percentage of children that use mobile devices and identify their influence on their behavior. The research was conducted with a non- experimental and cross-sectional, descriptive type and the instrument used composed of 36 items of closed questions.

The hypothesis was rejected considering the results obtained which shows that the use of new technologies does not cause dependency in children's society, especially mobile devices that were analyzed in this investigation.

References

Aguaded, J. I. (2011). Niños y adolescentes: nuevas generaciones interactivas.

Comunicar, Vol. XVIII (36) pp. 7-8. Recuperado de

http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=15817007001

Castro, S., Guzmán B. y Casado D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y

aprendizaje. Laurus, Vol.13 (23), pp. 213-234. Disponible en:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311

Cobo, J. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las

definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer, Vol. 14 (27) pp.

-318. Recuperado de: http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-14-

cobo.pdf

Cornejo, M. y Tapia, M. (2011), Redes sociales y relaciones interpersonales en internet.

Fundamentos en humanidades, Vol. XII, (24). Pp. 219-229. Disponible en:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18426920010

Delgado. A., Hidalgo. M., Rodríguez. C., García. L., Iglesias. A., Suarez. L., Valverde.

P. (2012) Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes

y jóvenes andaluces. España: editorial agua clara, SL.

Domínguez, A. Y Rodríguez, E. (2003) Revista galego-portuguesa de psicoloxía e

educación: revista de estudios e investigación en psicología y educación,

ISSN 1138-1663, Vol. 8, (7), pp. 375-386

http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/6950/1/RGP_9-28.pdf

Ḍryāgan, P. (2010). Usos y abuso de las tecnologías. Recuperado de:

http://www.slideshare.net/kajinoinazuma/uso-yabusodelastecnologias

Fombona, J., Pascual, M. y Madeira, M. (2012), realidad aumnetada, una evolución de

las aplicaciones de los dispositivos móviles. Pixel-Bit. Resvista de medios y

educación (41), pp.197-210. Disponible en:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36828247015

Hernández. R., Fernández, C. Y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación.

(Quinta edición). México: editorial Mc Graw Hi

Ison, M. (2004). Características familiares y habilidades sociocognitivas en niños con

conductas disruptivas. Revista latinoamericana de psicología, Vol. 36 (2), pp.

-268, Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/805/80536206.pdf

Jiménez, M. G. Y Ramos, S, M. (2007). Jóvenes y móviles. Estrategias de los

operadores de telefonía en España. Revista Comunicar, Vol. XV (29) 121-128.

Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=15802921

Lozano J. (2007). Teoría de la comunicación de masas. (Segunda edición). México:

Pearson educación.

Malave, K. y Bearuperthuy, J. (2011) “Android” el sistema operativos de Google para

dispositivos móviles. Negotium, Vol. 7 (19), pp. 79-96. Disponible en:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78219156004

Malo, S. (2006). Impacto del teléfono móvil en la vida de los adolescentes entre 12 y

años. Comunicar, (27), pp. 105-112. Disponible

enhttp://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=15802716

Malo, S. Y Figuer, C. (2010). Infancia, Adolescencia y Tecnologías de la Información y

la Comunicación (tics) en Perspectiva Psicosocial. Psychosocial Intervention,

Vol. 19(1). Pp. 5-8 Recuperado de

http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=179815544002

Òliver C. (2001). Matrix el dispositivo móvil. Razòn y palabra, vol. 18, (85). Disponible

en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199531506027

Pedrero, E.; Rodríguez, M.; y Ruiz, J. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil.

Revisión de la literatura… Adicciones, Vol. 24 (2), pp. 139-152. Disponible en

http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=289122912007

Ríos, P. (2010). Comunicación móvil: uso del celular en la relación entre madres e hijos

adolescentes. Disponible en

http://www.flacsoandes.org/dspace/bitstream/10469/2802/1/01.%20Comunicaci

%C3%b3n%20m%C3%b3vil.%20Paola%20R%C3%ados%20Mares.pdf

Saorín, J; Torre, J; Martín, N; Carbonell, C. Y Contero, M. (2011). Tabletas digitales

para la docencia del dibujo, diseño y artes plásticas. Teoría de la Educación.

Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, Vol. 12 (2), pp. 259-279.

Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=201022652012

Published

2020-10-12

How to Cite

Martínez Ruvalcaba, M. ., Enciso Arámbula, R. ., & González Castillo, S. . (2020). Impact of the use of mobile technology in the behavior of children in interpersonal relationships. EDUCATECONCIENCIA, 5(6), 67–80. https://doi.org/10.58299/edu.v5i6.330

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)