Impact of the use of mobile technology in the behavior of children in interpersonal relationships
DOI:
https://doi.org/10.58299/edu.v5i6.330Keywords:
internet, relationships., mobile devicesAbstract
The importance of this research was to determine the impact of the use of mobile technology in the behavior of children in interpersonal relationships of sixth grade groups, for which the study population were students from elementary school J. Jesus Ruiz Aguilar City Tepic, Nayarit and the sample the students enrolled in the school year 2014-2015.
The objectives were to know the percentage of children that use mobile devices and identify their influence on their behavior. The research was conducted with a non- experimental and cross-sectional, descriptive type and the instrument used composed of 36 items of closed questions.
The hypothesis was rejected considering the results obtained which shows that the use of new technologies does not cause dependency in children's society, especially mobile devices that were analyzed in this investigation.
References
Aguaded, J. I. (2011). Niños y adolescentes: nuevas generaciones interactivas.
Comunicar, Vol. XVIII (36) pp. 7-8. Recuperado de
http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=15817007001
Castro, S., Guzmán B. y Casado D. (2007). Las Tic en los procesos de enseñanza y
aprendizaje. Laurus, Vol.13 (23), pp. 213-234. Disponible en:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76102311
Cobo, J. (2009). El concepto de tecnologías de la información. Benchmarking sobre las
definiciones de las TIC en la sociedad del conocimiento. Zer, Vol. 14 (27) pp.
-318. Recuperado de: http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer27-14-
cobo.pdf
Cornejo, M. y Tapia, M. (2011), Redes sociales y relaciones interpersonales en internet.
Fundamentos en humanidades, Vol. XII, (24). Pp. 219-229. Disponible en:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18426920010
Delgado. A., Hidalgo. M., Rodríguez. C., García. L., Iglesias. A., Suarez. L., Valverde.
P. (2012) Uso y riesgo de adicciones a las nuevas tecnologías entre adolescentes
y jóvenes andaluces. España: editorial agua clara, SL.
Domínguez, A. Y Rodríguez, E. (2003) Revista galego-portuguesa de psicoloxía e
educación: revista de estudios e investigación en psicología y educación,
ISSN 1138-1663, Vol. 8, (7), pp. 375-386
http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/6950/1/RGP_9-28.pdf
Ḍryāgan, P. (2010). Usos y abuso de las tecnologías. Recuperado de:
http://www.slideshare.net/kajinoinazuma/uso-yabusodelastecnologias
Fombona, J., Pascual, M. y Madeira, M. (2012), realidad aumnetada, una evolución de
las aplicaciones de los dispositivos móviles. Pixel-Bit. Resvista de medios y
educación (41), pp.197-210. Disponible en:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36828247015
Hernández. R., Fernández, C. Y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación.
(Quinta edición). México: editorial Mc Graw Hi
Ison, M. (2004). Características familiares y habilidades sociocognitivas en niños con
conductas disruptivas. Revista latinoamericana de psicología, Vol. 36 (2), pp.
-268, Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/805/80536206.pdf
Jiménez, M. G. Y Ramos, S, M. (2007). Jóvenes y móviles. Estrategias de los
operadores de telefonía en España. Revista Comunicar, Vol. XV (29) 121-128.
Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=15802921
Lozano J. (2007). Teoría de la comunicación de masas. (Segunda edición). México:
Pearson educación.
Malave, K. y Bearuperthuy, J. (2011) “Android” el sistema operativos de Google para
dispositivos móviles. Negotium, Vol. 7 (19), pp. 79-96. Disponible en:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78219156004
Malo, S. (2006). Impacto del teléfono móvil en la vida de los adolescentes entre 12 y
años. Comunicar, (27), pp. 105-112. Disponible
enhttp://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=15802716
Malo, S. Y Figuer, C. (2010). Infancia, Adolescencia y Tecnologías de la Información y
la Comunicación (tics) en Perspectiva Psicosocial. Psychosocial Intervention,
Vol. 19(1). Pp. 5-8 Recuperado de
http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=179815544002
Òliver C. (2001). Matrix el dispositivo móvil. Razòn y palabra, vol. 18, (85). Disponible
en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199531506027
Pedrero, E.; Rodríguez, M.; y Ruiz, J. (2012). Adicción o abuso del teléfono móvil.
Revisión de la literatura… Adicciones, Vol. 24 (2), pp. 139-152. Disponible en
http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=289122912007
Ríos, P. (2010). Comunicación móvil: uso del celular en la relación entre madres e hijos
adolescentes. Disponible en
http://www.flacsoandes.org/dspace/bitstream/10469/2802/1/01.%20Comunicaci
%C3%b3n%20m%C3%b3vil.%20Paola%20R%C3%ados%20Mares.pdf
Saorín, J; Torre, J; Martín, N; Carbonell, C. Y Contero, M. (2011). Tabletas digitales
para la docencia del dibujo, diseño y artes plásticas. Teoría de la Educación.
Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, Vol. 12 (2), pp. 259-279.
Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?Id=201022652012
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EDUCATECONCIENCIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.