Video tutorials as a support to the teaching-learning process and its pedagogical implications in instructional design.
DOI:
https://doi.org/10.58299/edu.v14i15.160Keywords:
Instructional design, pedagogical fundamentals, video-tutorialAbstract
New technologies in the educational field require that they be designed in an appropriate way with the support of instructional design and pedagogical foundations in such a way that the knowledge to be transmitted is appropriate.There is a great variety of tools that support the learning, being the video-tutorial the most used by the students to solve doubts and to learn autonomously, nevertheless, in a survey it was verified that it is a very useful tool, but that at the same time they are lost in the search for information and the contents are not always the ones that are required, so this research is a proposal to motivate teachers in the proper design of this educational multimedia.
References
Area, M. M. (2004). ¿Qué es Tecnología Educativa? (U. d. Laguna, Editor) Obtenido de https://manarea.webs.ull.es/materiales/investec/1tecno.html
Artigas, C. M. (2017). Competencias tecnológicas de los profesores universitarios en información y documentación. IIBI UNAM. Recuperado el 15 de Marzo de 2017, de http://iibi.unam.mx/publicaciones/280/tic%20educacion%20bibliotecologica%20Competencias%20Tecnologicas%20Carlos%20Miguel%20Tejada%20Artigas.html
Belloch, C. (2010). Diseño Instruccional. Obtenido de Diseño Instruccional: http://www.uv.es/bellochc/pedagogia/EVA4.pdf
Cabero. (2006). Tecnología educativa : su evalución históricas y conceptualización. En J. C. Almenara. Sevilla, España.
Ceballos, F. (26 de Enero de 2013). Los jóvenes y el Internet. Obtenido de Los jóvenes y el Internet: http://expansion.mx/opinion/2013/01/28/los-jovenes-y-el-internet?internal_source=PLAYLIST
Escorsa, Y. H., & Escamilla De los Santos, J. G. (2009). Perspectivas de latecnología educativa. La Educac@ción, 13. Obtenido de
Los vídeo tutoriales como apoyo al proceso de enseñanza aprendizaje y sus implicaciones pedagógicas en el diseño instruccional.
Alicia Velarde Alvarado, José Manuel Dehesa Martínez, Exzal López Pineda, Jorge Márquez Juárez
Frida Díaz Barriga Arceo, Gerardo Hernández Roja. (1999). Estrategías docentes para el aprendizaje siginificativo. En G. H. Frida Díaz Barriga Arceo, Estrategías docentes para el aprendizaje siginificativo. México: Mc Graww Hill.
Navarro, E. (2010). Diseño de proyectos de Investigación en ciencias sociales. Bogota: Psicom.
Novoa, V. D., & Dianelys Duro Rodriguez. (2 de Julio de 2013). Gestiopolis. Obtenido de Gestiopolis: https://www.gestiopolis.com/uso-del-software-educativo-en-el-proceso-de-ensenanza-y-aprendizaje/
Requena, S. H. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje. Universidad y Sociedad del Conocimiento, 5.
UNID. (19 de Octubre de 2008). Multimedia educativo. Nuevas Tecnologías en la educación, 24.
Venegas, I. L. (2007). Acercamiento al aprendizaje multimedia. Ciencias Sociales y Humanidades.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EDUCATECONCIENCIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.