The teacher in education and ICT

Authors

  • María Asunción Gutiérrez Rodríguez Universidad Autónoma de Nayarit
  • Heriberta Ulloa Arteaga Universidad Autónoma de Nayarit
  • Ileana Margarita Simancas Altieri Universidad Autónoma de Nayarit
  • Iliana Josefina Velasco Aragón Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v18i19.70

Keywords:

Information and Communication Technologies (ICT), long distance education, internet, learning

Abstract

This article summarizes that to adapt to the needs of today's society, higher education institutions must be flexible and develop ways of integrating information and communication technologies in training processes. At the same time, it is necessary to apply a new conception of student-users, as well as role changes in teachers and administrative changes in relation to communication systems and the design and distribution of teaching. All this implies, changes in the teaching-learning canons towards a more flexible model, due to all the technological advances; with the objective of determining the use of ICT in education; with a methodology of descriptive research and bibliographic documentary compilation.

References

Adell, J. (2007). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.1997.7.570

Información. Obtenido de http://www.uib.es/depart/gte/revelec7.html

Graells, P. M. (2000). Impacto de las TIC en educacion: funciones y limitaciones. Obtenido

de http://especializacion.una.edu.ve/iniciacion/paginas/marquestic.pdf

Hernández, S. (2009). Las TIC y la Educacion Superior en México: El papel del docente

ante la transformación educativa. Obtenido de http://www.mcytesaraihdezo.blogspot.com/2009/11/las-tic-y-la-educacion

Julio, G. M. (2008). TIC y la Transformacion de la práctica educativa en el contexto de las

sociedades del conocimiento. Obtenido de

http://www.uoc.edu/rusc/5/2/dt/esp/gonzalez.pdf

López, M. (2007). Uso de las TIC en la educación superior de México. Un estudio de caso.

Obtenido de http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/num7/pdfs/tic_educacion.pdf

Moreira, M. A. (2009). Introducción a la Tecnología Educativa, Universidad de la Laguna

España. Obtenido de https://campusvirtual.ull.es/ocw/file.php/4/ebookte.pdf

Poole, B. (2001). El docente del siglo XXI como desarrollar una práctica docente

competitiva: Tecnología Educativa. Colombia: McGraw Hill.

R., M. L. (2005). Las nuevas tecnologías de la educacioón. Obtenido de

http://www.fundacionorange.es/documentos/analisis/cuadernos/cuadernos_05_rocio

.pdf

UNESCO. (2008). Estandáres de competencia en TIC para docentes. Obtenido de

http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Published

2018-06-30

How to Cite

Gutiérrez Rodríguez , M. A., Ulloa Arteaga , H. ., Simancas Altieri , I. M. ., & Velasco Aragón, I. J. (2018). The teacher in education and ICT. EDUCATECONCIENCIA, 18(19), 92–111. https://doi.org/10.58299/edu.v18i19.70

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2