General abilities of graduates, requirements for the transition from training to employment
DOI:
https://doi.org/10.58299/edu.v6i7.348Keywords:
transition, training, employment, general abilitiesAbstract
The training of university professionals face the challenge in the process of employing, particularly the great changes that are modifing the social relationships; the information revolution, the knowledge society, the sustainable dimension and the arbitrary process in the working market, this last one turn into a rising unemployment, a falling in the real salary, the minimum wage only as a unit of measure, the establishment of informal employment and, in general, the labor impoverishment.
This situation is determining that, the transition from professional training to employment is a real challenge for young graduates, this should assume the need to ensure that this transition is strengthened in the educational process with the integration of general abilities, it means, not only the acquisition of disciplinary contents but also recover language skills, management of technologies, oral written expression, business management, and others.
References
Comisión Europea. (2011). Agenda de nuevas cualificaciones y empleos. Una contribución
europea hacia el pleno empleo. doi:10.2767/28747. Recuperado de:
ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=6710&langId=es
Díaz Barriga, A. (1993) Investigación, formación y currículum. Notas para una discusión,
en Cuadernos del CESU, núm. 31. Recuperado de:
http://132.248.192.201/seccion/bd_iresie/iresie_busqueda.php?indice=revista&busq
ueda=CUADERNOS%20DEL%20CESU
García, R. (2006) Formación y arqueología discursiva en Configuraciones Formativas I. El
estallido del concepto formación. Guanajuato: Universidad de Guanajuato.
Hernández, S. R., Fernández, C. C., Baptista L. P., (2010). Metodología de la
Investigación. 5ª Edición. Mc Graw Hill.
Honore, B. (1980) Para una teoría de la formación. Madrid: Narcea
INEGI. (2010). Censo de Población y vivienda 2010.
Olivo, E. J. (2010). La Formación, un Reto de Articulación Conceptual. Revista Fuente
Vol. 2 (1), (25-32).
Gobierno del Estado de Nayarit. (2011). Plan Estatal de Desarrollo 2011-2017. Tepic,
Nayarit.
Pérez Ruiz, A. (2012). Desigualdad, mercado laboral y educación superior en América
Latina. El Cotidiano, (176) 47-55. Recuperado
de:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32525230005
Ramírez, J. (2001). Estrategias para generar una transición formativa escuela trabajo en los
jóvenes pobres urbanos. El papel de los actores sociales involucrados. Revista los
jóvenes y el trabajo. 337-339. Recuperado de:
http://www.uia.mx/campus/publicaciones/jovenes/pdf/epieck11.pdf
Salamanca Castro, Ana Belén., Martín-Crespo Blanco, Cristina. (2007). El muestreo en la
Investigación Cualitativa. Nure Investigación. No. 27. Marzo-Abril. Recuperado de:
http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330
Sobrado Fernández, L. (2005). El Diagnóstico Educativo en Contextos Sociales y
Profesionales. Revista de Investigación Educativa, 23(1) 85-112. Recuperado de:
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321951006
Vallejos Díaz, Yter Antonio. (2008). Forma de hacer un diagnóstico en la investigación
científica. Perspectiva holística. Revista Teoría y Praxis Investigativa, Volumen 3 -
No. 2, Septiembre – Diciembre. Centro de Investigación y Desarrollo • CID /
Fundación Universitaria del Área Andina. Recuperado de:
dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3700944.pdf
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EDUCATECONCIENCIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.