General abilities of graduates, requirements for the transition from training to employment

Authors

  • José Ramón Olivo Estrada Universidad Autónoma de Nayarit
  • Camelina Montaño Torres Universidad Autónoma de Nayarit
  • Sandra Luz Romero Mariscal Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v6i7.348

Keywords:

transition, training, employment, general abilities

Abstract

The training of university professionals face the challenge in the process of employing, particularly the great changes that are modifing the social relationships; the information revolution, the knowledge society, the sustainable dimension and the arbitrary process in the working market, this last one turn into a rising unemployment, a falling in the real salary, the minimum wage only as a unit of measure, the establishment of informal employment and, in general, the labor impoverishment.

This situation is determining that, the transition from professional training to employment is a real challenge for young graduates, this should assume the need to ensure that this transition is strengthened in the educational process with the integration of general abilities, it means, not only the acquisition of disciplinary contents but also recover language skills, management of technologies, oral written expression, business management, and others.

References

Comisión Europea. (2011). Agenda de nuevas cualificaciones y empleos. Una contribución

europea hacia el pleno empleo. doi:10.2767/28747. Recuperado de:

ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=6710&langId=es

Díaz Barriga, A. (1993) Investigación, formación y currículum. Notas para una discusión,

en Cuadernos del CESU, núm. 31. Recuperado de:

http://132.248.192.201/seccion/bd_iresie/iresie_busqueda.php?indice=revista&busq

ueda=CUADERNOS%20DEL%20CESU

García, R. (2006) Formación y arqueología discursiva en Configuraciones Formativas I. El

estallido del concepto formación. Guanajuato: Universidad de Guanajuato.

Hernández, S. R., Fernández, C. C., Baptista L. P., (2010). Metodología de la

Investigación. 5ª Edición. Mc Graw Hill.

Honore, B. (1980) Para una teoría de la formación. Madrid: Narcea

INEGI. (2010). Censo de Población y vivienda 2010.

Olivo, E. J. (2010). La Formación, un Reto de Articulación Conceptual. Revista Fuente

Vol. 2 (1), (25-32).

Gobierno del Estado de Nayarit. (2011). Plan Estatal de Desarrollo 2011-2017. Tepic,

Nayarit.

Pérez Ruiz, A. (2012). Desigualdad, mercado laboral y educación superior en América

Latina. El Cotidiano, (176) 47-55. Recuperado

de:http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32525230005

Ramírez, J. (2001). Estrategias para generar una transición formativa escuela trabajo en los

jóvenes pobres urbanos. El papel de los actores sociales involucrados. Revista los

jóvenes y el trabajo. 337-339. Recuperado de:

http://www.uia.mx/campus/publicaciones/jovenes/pdf/epieck11.pdf

Salamanca Castro, Ana Belén., Martín-Crespo Blanco, Cristina. (2007). El muestreo en la

Investigación Cualitativa. Nure Investigación. No. 27. Marzo-Abril. Recuperado de:

http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330

Sobrado Fernández, L. (2005). El Diagnóstico Educativo en Contextos Sociales y

Profesionales. Revista de Investigación Educativa, 23(1) 85-112. Recuperado de:

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283321951006

Vallejos Díaz, Yter Antonio. (2008). Forma de hacer un diagnóstico en la investigación

científica. Perspectiva holística. Revista Teoría y Praxis Investigativa, Volumen 3 -

No. 2, Septiembre – Diciembre. Centro de Investigación y Desarrollo • CID /

Fundación Universitaria del Área Andina. Recuperado de:

dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3700944.pdf

Published

2015-06-20

How to Cite

Olivo Estrada, J. R. ., Montaño Torres, C. ., & Romero Mariscal, S. L. (2015). General abilities of graduates, requirements for the transition from training to employment. EDUCATECONCIENCIA, 6(7), 101–117. https://doi.org/10.58299/edu.v6i7.348

Issue

Section

Research Article

Most read articles by the same author(s)