Influencia de la estadística y la planificación estratégica en la toma de decisiones en la Universidad Especializada de las Américas, Panamá
DOI:
https://doi.org/10.58299/edutec.v32i1.766Keywords:
Scientific statistics, Strategic planning, Decision making.Abstract
Strategic planning in higher education highlights statistics as vital for evidence-based decisions. The objective of the study was to determine the influence of statistical culture on the strategic planning carried out by the managers of the Specialized University of the Americas (UDELAS) for decision making. The research was classified as quantitative, descriptive and non-experimental, with a sample of 40 UDELAS managers. The questionnaire was used as an instrument to collect the data. The study showed that a 51.1% increase in statistical literacy is directly related to a similar improvement in strategic planning. This relationship supported by a positive, direct and moderate correlation, evidenced by a Spearman correlation coefficient of 0.5751618. The work concluded that statistical culture positively influences the strategic planning carried out by UDELAS managers, facilitating decision making.
References
Almuiñas, J. L., & Galarza, J. (2012). El proceso de planificación estratégica en las universidades: desencuentros y retos para el mejoramiento de su calidad. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 5(2), 72-97. DOI: https://doi.org/10.5007/1983-4535.2012v5n2p72
Andía, W. (2016). Enfoque metodológico para los objetivos estratégicos en la planificación del sector público. Industrial data, 19(1), 28-32. DOI: https://doi.org/10.15381/idata.v19i1.12534
Batanero, C., & Díaz, C. (2004). El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística. Aspectos didácticos de las matemáticas, 125-164.
Batanero, C., & Godino, J. (2005). Perspectivas de la educación estadística como área de investigación. Líneas de investigación en Didáctica de las Matemáticas, 203-226.
Bernal, N., Patiño, B., & Peñuela, Y. (2012). Planeación, diagnostico estrategico y presentación de propuesta a la Pyme pegante Urano Ltda. Universiad Konrad Lorenz.
Contreras, J., & Molina, E. (2019). Elementos clave de la cultura estadística en el análisis de la información basada en datos.
Coronel, A. E., Carbajal Bernal, T. J. A., Llamoza Velasquez, D., & Reyes Blácido, I. (2021). Planificación estratégica. Caso de estudio educativo Universidad Federico Villarreal. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(3). https://doi.org/https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2636 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i3.2636
Gandica, E. (2017). Investigadores y cultura estadística: Una mirada crítica. Eco Matemático Journal of Mathematical Sciences, 8(1), 15-24. DOI: https://doi.org/10.22463/17948231.1471
Gepp, A., & Kumar, K. (2012). Business failure prediction using statistical techniques: A review. Some recent developments in statistical theory and applications, 1, 1-25.
Hernández, N. B., Guerrero, R. O., & Quiñonez, W. A. (2016). Universidad y planificación estratégica en el Ecuador. Didasc@ lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 7(2), 171-180.
Jahn, B., Friedrich, S., Behnke, J., Engel, J., Garczarek, U., Münnich, R., Pauly, M., Wilhelm, A., Wolkenhauer, O., Zwick, M., Siebert, U., & Friede, T. (2022). On the role of data, statistics and decisions in a pandemic. AStA Advances in Statistical Analysis, 106(3), 349-382. https://doi.org/10.1007/s10182-022-00439-7 DOI: https://doi.org/10.1007/s10182-022-00439-7
Juárez, J., & Inzunsa, S. (2014). Comprensión y razonamiento de profesores de Matemáticas de bachillerato sobre conceptos estadísticos básicos. Perfiles educativos, 36(146), 14-29. DOI: https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70125-4
Matus, E. (2020). Propuesta de un Modelo Educativo Universitario panameño
Mora, R. (2019). Planificación estratégica: instrumento de desarrollo local para fortalecer el turismo rural en Tierras Altas, Chiriquí, Panamá. Investigación y Pensamiento Crítico, 7(3), 32-48. https://doi.org/https://doi.org/10.37387/ipc.v7i3.117 DOI: https://doi.org/10.37387/ipc.v7i3.117
Mosegaard, L., Taylor, B. J., Przeperski, J., Horvat, S., Nouman, H., & Harvey, D. (2021). Using risk factor statistics in decision-making: prospects and challenges. European Journal of Social Work, 24(5), 788-801. https://doi.org/10.1080/13691457.2020.1772728
Radermacher, W. J. (2022). Statistical awareness promoting a data culture. Statistical Journal of the IAOS, 38, 453-461. https://doi.org/10.3233/SJI-220956 DOI: https://doi.org/10.3233/SJI-220956
Serrano, V. (2015). Selección de competencias para el uso profesional de la estadística en administración y dirección de empresas y propuesta de actividades para fomentar su desarrollo y evaluación en los estudios del Grado en ADE.
Shokrani, M., Haghighi, M., Paricheh, M., & Shokrani, M. (2019). A comparison of statistical and decision-making techniques in marketing mix evaluation. Journal of Management Development, 38(10), 847-863. https://doi.org/10.1108/JMD-08-2018-0228 DOI: https://doi.org/10.1108/JMD-08-2018-0228
Søbjerg, L., Taylor, B., Przeperski, J., Horvat, S., Nouman, H., & Harvey, D. (2021). Using risk factor statistics in decision-making: prospects and challenges. European Journal of Social Work, 24(5), 788-801. https://doi.org/10.1080/13691457.2020.1772728 DOI: https://doi.org/10.1080/13691457.2020.1772728
Vilchez, B. (2018). Planificación estratégica y liderazgo organizacional de la empresa M&C Juan Pablo SAC, Chosica, 2018.
Weir, I., Gwynllyw, R., & Henderson, K. (2021). A case study in the e-assessment of statistics for non-specialists. Journal of University Teaching & Learning Practice, 18(2), 05. https://doi.org/https://doi.org/10.53761/1.18.2.5 DOI: https://doi.org/10.53761/1.18.1.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EDUCATECONCIENCIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.