Faena, mutual aid and communality among the Otomí people
Community ecosystem conservation experience
DOI:
https://doi.org/10.58299/edutec.v31i42.716Keywords:
faena, mutual aid, communality, governance, Otomí.Abstract
The faena is the element of the Otomí indigenous-peasant cultural system that expresses life in communality and the form of collective work that generates common benefits. The objective of this study was to contribute to the understanding of the faena, identifying and analyzing the components that give it validity in Otomí communities of the Valles Altos of the State of Mexico. The document is based on the theoretical analysis of mutual aid and communality; applying the ethnographic method, two semi-structured interviews were designed and applied to twenty strategic characters, in addition to eight tours and three stays in the community. Concluding with the discussion on the causes that originate the loss of the practice of faena and the analysis of the elements that strengthen it and give it validity: cultivation of collective work, popular democracy, creation of governance regulations, incentives and institution of representative bodies.
References
Castañeda-Javier. A. & Gil-Laverde F. (2004). Una mirada a los intervalos de confianza en investigación. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIII (2), 193-201. https://www.redalyc.org/pdf/806/80633208.pdf
De Sousa, B. (2018). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana. CLACSO Coediciones.
Díaz, F. (2014). Comunalidad, energía viva del pensamiento mixe. UNAM
Real Academia Española: Diccionario de la lengua española. Edición del tricentenario. (2023). https://dle.rae.es/faena?m=form
Fontanille, J. (2015). La inmanencia: ¿estrategia del humanismo? Tópicos del Seminario, (33), 291-331. https://topicosdelseminario.buap.mx/index.php/topsem/article/view/233
Geertz, C. (2017). La interpretación de las culturas. Gedisa Editorial.
Gómez-Luna, E., Fernando-Navas, D., Aponte-Mayor, G., & Betancourt-Buitrago, L. A. (2014). Metodología para la revisión bibliográfica y la gestión de información de temas científicos, a través de su estructuración y sistematización, DYNA, 81(184), 158-163. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=49630405022Gorgievski DOI: https://doi.org/10.15446/dyna.v81n184.37066
González Casanova P., (2006). El Colonialismo Interno. CLACSO https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20130909101259/colonia.pdf
Harris M. (2013) El materialismo cultural. Alianza Editorial.
Hobbes T., (2016). Sobre la libertad y necesidad. Escolar y Mayo.
Gobierno de México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2020). https://www.inegi.org.mx/app/buscador/default.html?q=acambay
Gobierno de México. Instituto Nacional de los Pueblos Indígenas, (INPI, 2022). http://atlas.inpi.gob.mx/distribucion-por-entidad-federativa/
Gobierno de México. Registro Agrario Nacional (RAN, 2022). https://datos.gob.mx/busca/dataset/catalogo-de-nucleos-agrarios-de-la-propiedad-social
Kropotkin, P. (2016). El apoyo mutuo, un factor de evolución. Editorial Pepitas.
Maldonado, A. (2016). Perspectivas de la comunalidad en los pueblos indígenas de Oaxaca. México. Bajo el Volcán. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=28643473009&mbstx=isywy
Martín-Castillo, Manuel. (2016). Milpa y capitalismo: opciones para los campesinos mayas yucatecos contemporáneos. LiminaR, 14(2), 101-114. Recuperado en 25 de octubre de 2023, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-80272016000200101&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.29043/liminar.v14i2.463
Martínez, L. (2015). Conocimiento y comunalidad. Bajo el Volcán. https://www.redalyc.org/pdf/286/28643473006.pdf
Morín, E. (2017). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa Mexicana
Osornio Aguilar, M. (2022). Rescate de los saberes agrícolas tradicionales en los ñätho hñähñu. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 13(4), 727-733. Epub 22 de agosto de 2022. https://doi.org/10.29312/remexca.v13i4.3201 DOI: https://doi.org/10.29312/remexca.v13i4.3201
Salvucci, E. J. (2016). El rol del Darwinismo en la legitimación de la opresión; Centro de Estudios sobre Ciencia, Desarrollo y Educación Superior (Centro REDES); Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad; 11; 32; 5-2016; 37-48
http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132016000200003
Spinoza, B. (2014). Tratado político. Alianza Editorial.
Strauss, L. (2017). Tristes trópicos. Ediciones Paidós.
Toledo, V. (2009). La perspectiva etnoecológica. Cinco reflexiones acerca de las ciencias campesinas sobre la naturaleza con referencia a México. Ciencias, UNAM.
Viafara, A. (2014). El indio entre la libertad formal y la servidumbre natural durante la conquista. Tiempo y Espacio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 EDUCATECONCIENCIA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.