Socio-affective strategies for reducing foreign language anxiety levels in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v30i37.572

Keywords:

Foreign Language Anxiety, Monologues, Self-confidence, Socio-affective strategies, Speaking

Abstract

The main objective of the research is to analyse the impact it has the use of socio-affective strategies employed by university students to gain confidence and reduce foreign language anxiety when performing monologues. The participants of the study were students of Basic English of a language centre from a southeast Mexican university. Some authors argue that success in learning a foreign language depends on students’ attitude towards it. Such attitude implies high levels of motivation and low levels of anxiety. Therefore, in order to enhance students’ language performance teachers should employ classroom activities that lower students’ Foreign Language Anxiety levels. The methodological design adopted an action research approach. The stages of the action research were developed since the beginning of the English Basic lessons. Then, it was designed the intervention by applying socio-affective strategies and monologues. The outcomes were that English Basic students reduced their levels of Foreign Language Anxiety.

Author Biography

Esteban Juan Bautista Zárate Mejía, Universidad Veracruzana, Veracruz, México.

Esteban Juan Bautista Zárate Mejía. Profesor de tiempo completo en el programa educativo Lengua Inglesa de la Facultad de Idiomas, Universidad Veracruzana. Realizó estudios de Licenciatura en Lengua Inglesa, obteniendo Mención Honorífica. Especialista en Enseñanza del Inglés y Maestro en Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera por la Universidad Veracruzana. Es ingeniero Civil y Licenciado en Derecho por la misma casa de estudios. Cuenta con distintos diplomados en las áreas de docencia y didáctica de la traducción. Ha escrito diversos libros, capítulos de libro y artículos de investigación sobre enseñanza aprendizaje del inglés, procesos de enseñanza aprendizaje de este idioma, así como los efectos de la retroalimentación, sobre los procesos de acreditación de programas educativos de licenciatura y sobre las experiencias de profesores en formación. Ha participado como director de Trabajos Recepcionales de Licenciatura y de Maestría. Participó como miembro organizador del IV Foro sobre Enseñanza del Inglés organizado por la Licenciatura en Enseñanza del Inglés UV, así como del V Foro en Investigación en Idiomas. Es evaluador del desempeño docente en educación básica recertificado por el INEE. Cuenta con certificado como instructor de cursos de formación del capital humano de manera presencial otorgado por el CONOCER. Ha impartido cursos de formación de capital humano para la Secretaría de Educación de Veracruz, así como en el Programa de Formación de Académicos (ProFA UV). Ha impartido clases en distintas instituciones de Educación superior en áreas como Inglés para Negocios Internacionales en licenciatura, el Diplomado en Comprensión de Textos en Inglés, Metodología de Investigación y Diseño curricular a nivel Maestría. Sus áreas de interés se centran en la docencia, los procesos de lectura y redacción, evaluación del aprendizaje, acreditación de programas educativos e inclusión en el salón de clases.

References

Aleksandrzak, M. (2012). Problems and challenges in teaching and learning speaking at advanced level. Glottodidactica an international journal of applied linguistics, 37, 37-48. https://core.ac.uk/download/pdf/154439026.pdf

Brown, H. D. (2014) Principles of language learning and teaching Person Education.

Burns, A. (2010). Doing action research in English language teaching. Routledge.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.

Goh. C.M., & Burns, A. (2012). Teaching Speaking a Holistic Approach. Cambridge University Press.

Guion, L.A. (2002). Triangulation: Establishing the Validity of Qualitative Studies. Institute of Food and Agricultural Sciences, University of Florida. https://sites.duke.edu/niou/files/2014/07/W13-Guion-2002-Triangulation-Establishing-the-Validity-of-Qualitative-Research.pdf

Harmer, J. (2015). The Practice of English Language Teaching. (5th ed.) Pearson Education.

Horwitz, E. K., M. B. Horwitz & J. A. Cope (1991). "Foreign Language Classroom Anxiety" in E. K. Horwitz and D. J. Young. Language Anxiety (27-39). Prentice Hall.

Liu, M. & Huang, W. (2012). An Exploration of Foreign Language Anxiety and English Learning Motivation. Education Research International, 2011, 1-8. doi:10.1155/2011/493167

Lucas, R. & Miraflores, E. (2012). English Language Learning Anxiety among Foreign Language Learners in the Philippines. Philippine ESL Journal, 7. 1-26.https://www.researchgate.net/publication/256495249_English_Language_Learning_Anxiety_among_Foreign_Language_Learners_in_the_Philippines

Nunan, D. (2015). Teaching English to Speakers of other Languages: An Introduction (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315740553

Richards, J. C. (2015). Key Issues in Language Teaching (1st ed.). Cambridge University Press.

Strauss, A. & Corbin, J. (2008). Pesquisa qualitative. Técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoría fundamentada (2nd ed). Artmed

Thanasoulas, D. (2002). Motivation and Motivating in the Foreign Language Classroom, The Internet TESL Journal,8 (11).: http://iteslj.org/Articles/Thanasoulas-Motivation.html

Theseira, D. (2014). The Foreign Language Classroom Speaking Confidence Questionnaire | English Language | Classroom. Retrieved from https://es.scribd.com/document/229797553/The-Foreign-Language-Classroom-Speaking-Confidence-Questionnaire

Tsiplakides, I. & Keramida, A. (2010). Promoting Positive Attitudes in ESL/EFL Classes, The Internet TESL Journal, 16 (1). http://iteslj.org/Techniques/Tsiplakides- PositiveAttitudes.html

Zarate, E. (2017). Factors that cause Foreign Language Anxiety to secondary students. Lambert Academic Publishing

Published

2022-12-20

How to Cite

Santos Hernandez, A. G., & Zárate Mejía, E. J. B. (2022). Socio-affective strategies for reducing foreign language anxiety levels in university students. EDUCATECONCIENCIA, 30(37), 111–129. https://doi.org/10.58299/edu.v30i37.572