Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios

Autores/as

  • Alejandro Ruiz Bernés Universidad Autónoma de Nayarit
  • Verónica Benítez Guerrero Universidad Autónoma de Nayarit
  • Salvador Ruiz Bernés Universidad Autónoma de Nayarit
  • Aurelio Flores García Universidad Autónoma de Nayarit

DOI:

https://doi.org/10.58299/edu.v22i23.102

Palabras clave:

TIC, nivel superior, divulgación, conocimiento científico

Resumen

El ejercicio de la alfabetización científica del estudiante de nivel superior se proyecta mediante la práctica profesional, en la que se involucran las tecnologías de la información y comunicación para innovar. El objetivo del trabajo fue identificar las TIC utilizadas para la generación y divulgación de conocimiento científico. Se aplicó un instrumento con 69 reactivos de los que se sustrajeron 2 secciones que caracterizan el uso de las TIC y la forma en que se genera y divulga el conocimiento científico. La muestra fue no probabilística de tipo homogénea conformada por 439 estudiantes. Los resultados se presentaron mediante estadística descriptiva. Se concluye que las TIC han sido poco aprovechadas por los estudiantes, resultando poca generación de conocimiento, innovación y divulgación.

Citas

Acord, S. K., & Harley, D. (2013). Credit, time, and personality: The human challenges to

sharing scholarly work using Web 2.0. New Media & Society, 15(3), 379-397.

Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1461444812465140.

doi:10.1177/1461444812465140 DOI: https://doi.org/10.1177/1461444812465140

Alexander, B., Ashford-Rowe, K., Barajas-Murphy, N., Dobbin, G., & Knott, J. (2019).

EDUCAUSE Horizon Report: 2019 Higher Education Edition. Louisville, CO:

EDUCAUSE.

Anderson, L. M., Brownson, R. C., Fullilove, M. T., Teutsch, S. M., Novick, L. F.,

Fielding, J., & Land, G. H. (2005). Evidence-Based Public Health Policy and

Practice: Promises and Limits. American Journal of Preventive Medicine, 28(5),

-230. Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.amepre.2005.02.014.

doi:10.1016/j.amepre.2005.02.014 DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2005.02.014

Atherton, H., Huckvale, C., & Car, J. (2010). Communicating health promotion and disease

prevention information to patients via email: a review. Journal of Telemedicine and

Telecare, 16(4), 172-175. Retrieved from

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1258/jtt.2010.004002.

doi:10.1258/jtt.2010.004002 DOI: https://doi.org/10.1258/jtt.2010.004002

Backer, T. E. (1991). Knowledge Utilization:The Third Wave. Knowledge, 12(3), 225-240.

Retrieved from

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107554709101200303.

doi:10.1177/107554709101200303 DOI: https://doi.org/10.1177/107554709101200303

Blake, S. C., & Ottoson, J. M. (2009). Knowledge utilization: Implications for evaluation.

New Directions for Evaluation(124), 21-34. Retrieved from

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ev.311. doi:10.1002/ev.311 DOI: https://doi.org/10.1002/ev.311

Briz-Ponce, L., Pereira, A., Carvalho, L., Juanes-Méndez, J. A., & García-Peñalvo, F. J.

(2017). Learning with mobile technologies – Students’ behavior. Computers in

Human Behavior, 72, 612-620. Retrieved from

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563216303545.

doi:https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.027 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.027

Bus, A., Jong, M., Verhallen, M., & Kooy-Hofland, V. (2008). Design features in living

books and their effects on young children’s vocabulary (S. B. Neuman Ed. 1st. ed.).

Chelsea, Michigan, USA: Paul H. Brookes Publishing Co.

Carrera Escobar, D., & Álvarez González, L. (2015). Sistemas de Respuesta en Aula de

Libre Distribución para uso con Dispositivos Móviles. In: V Encuentro.

Conferencias Chilenas en Tecnologías del Aprendizaje., Arica.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2008). Learning by viewing versus learning by doing:

Evidence-based guidelines for principled learning environments. Performance

Improvement, 47(9), 5-13. Retrieved from

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/pfi.20028. doi:10.1002/pfi.20028 DOI: https://doi.org/10.1002/pfi.20028

Collins, E., & Hide, B. (2010). Use and relevance of Web 2.0 resources for researchers.

Paper presented at the ELPUB.

Correia, A. M. R., & de Castro Neto, M. (2002). The role of eprint archives in the access to,

and dissemination of, scientific grey literature: LIZA - a case study by the National

Libraryof Portugal. Journal of Information Science, 28(3), 231-241. Retrieved from

Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios

Alejandro Ruiz Bernés, Verónica Benítez Guerrero, Salvador Ruiz Bernés y Aurelio Flores García

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 22, No. 23. Publicación trimestral abril – junio de 2019

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/016555150202800305.

doi:10.1177/016555150202800305 DOI: https://doi.org/10.1177/016555150202800305

Dearing, J. W., & Kreuter, M. W. (2010). Designing for diffusion: How can we increase

uptake of cancer communication innovations? Patient Education and Counseling,

, S100-S110. Retrieved from

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S073839911000621X.

doi:https://doi.org/10.1016/j.pec.2010.10.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2010.10.013

Dearing, J. W., Maibach, E. W., & Buller, D. B. (2006). A Convergent Diffusion and

Social Marketing Approach for Disseminating Proven Approaches to Physical

Activity Promotion. American Journal of Preventive Medicine, 31(4, Supplement),

-23. Retrieved from

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0749379706002297.

doi:https://doi.org/10.1016/j.amepre.2006.06.018 DOI: https://doi.org/10.1016/j.amepre.2006.06.018

Del Cerro Gómez, G. M. (2015). Aprender jugando, resolviendo: diseñando experiencias

positivas de aprendizaje. XII Jornadas Internacionales de Innovación

Universitaria(Educar para transformar: Aprendizaje experiencial), 237-244.

DelliFraine, J. L., & Dansky, K. H. (2008). Home-based telehealth: a review and metaanalysis. Journal of Telemedicine and Telecare, 14(2), 62-66. Retrieved from

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1258/jtt.2007.070709.

doi:10.1258/jtt.2007.070709 DOI: https://doi.org/10.1258/jtt.2007.070709

Dunn, W. N., & Holzner, B. (1988). Knowledge in society: anatomy of an emergent field.

Knowledge in Society, 1(1), 120. Retrieved from

https://doi.org/10.1007/BF03177545. doi:10.1007/bf03177545 DOI: https://doi.org/10.1007/BF03177545

Edejer, T. T.-T. (2000). Disseminating health information in developing countries: the role

of the internet. BMJ, 321(7264), 797-800. Retrieved from

https://www.bmj.com/content/bmj/321/7264/797.full.pdf.

doi:10.1136/bmj.321.7264.797 DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.321.7264.797

Estabrooks, C. A., Thompson, D. S., Lovely, J. J. E., & Hofmeyer, A. (2006). A guide to

knowledge translation theory. Journal of Continuing Education in the Health

Professions, 26(1), 25-36. Retrieved from

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/chp.48. doi:10.1002/chp.48 DOI: https://doi.org/10.1002/chp.48

Eysenbach, G. (2008). Medicine 2.0: Social Networking, Collaboration, Participation,

Apomediation, and Openness. J Med Internet Res, 10(3), e22. Retrieved from

http://www.jmir.org/2008/3/e22/; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18725354.

doi:10.2196/jmir.1030 DOI: https://doi.org/10.2196/jmir.1030

Eysenbach, G., Sa, E. R., & Diepgen, T. L. (1999). Shopping around the internet today and

tomorrow: towards the millennium of cybermedicine. BMJ, 319(7220), 1294.

Retrieved from https://www.bmj.com/content/bmj/319/7220/1294.full.pdf.

doi:10.1136/bmj.319.7220.1294 DOI: https://doi.org/10.1136/bmj.319.7220.1294

Forkosh-Baruch, A., & Hershkovitz, A. (2012). A case study of Israeli higher-education

institutes sharing scholarly information with the community via social networks.

The Internet and Higher Education, 15(1), 58-68. Retrieved from

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1096751611000534.

doi:https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.08.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.08.003

Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios

Alejandro Ruiz Bernés, Verónica Benítez Guerrero, Salvador Ruiz Bernés y Aurelio Flores García

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 22, No. 23. Publicación trimestral abril – junio de 2019

Fuertes, A., García, M., Castaño, M. A., López, E., Zacares, M., Cobos, M., . . . Grimaldo,

F. (2016). Uso de herramientas de respuesta de audiencia en la docencia presencial

universitaria. Un primer contacto. Paper presented at the Actas de las XXII JENUI.

Gee, J. P. (2008). Good videogames, the human mind, and good learning. In Children's

learning in a digital world. (pp. 40-63). Malden: Blackwell Publishing.

Gómez Galán, J. (2017). Nuevos estilos de enseñanza en la era de la convergencia tecnomediática: hacia una educación holística e integral. 60-78. Retrieved from

http://hdl.handle.net/10433/5314.

Green, Ottoson, García, & Hiatt. (2009). Diffusion Theory and Knowledge Dissemination, DOI: https://doi.org/10.1037/e575362011-001

Utilization, and Integration in Public Health. Annual Review of Public Health,

(1), 151-174. Retrieved from

https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.publhealth.031308.100049

. doi:10.1146/annurev.publhealth.031308.100049 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.031308.100049

Green, K. R., Pinder‐ grover, T., & Millunchick, J. M. (2012). Impact of screencast

technology: Connecting the perception of usefulness and the reality of performance.

Griffiths, F., Lindenmeyer, A., Powell, J., Lowe, P., & Thorogood, M. (2006). Why Are

Health Care Interventions Delivered Over the Internet? A Systematic Review of the

Published Literature. J Med Internet Res, 8(2), e10. Retrieved from

http://www.jmir.org/2006/2/e10/; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16867965.

doi:10.2196/jmir.8.2.e10 DOI: https://doi.org/10.2196/jmir.8.2.e10

Gu, F., & Widén‐ Wulff, G. (2011). Scholarly communication and possible changes in the

context of social media: A Finnish case study. The Electronic Library, 29(6), 762-

Retrieved from

https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/02640471111187999.

doi:doi:10.1108/02640471111187999 DOI: https://doi.org/10.1108/02640471111187999

Hawn, C. (2009). Take Two Aspirin And Tweet Me In The Morning: How Twitter,

Facebook, And Other Social Media Are Reshaping Health Care. Health Affairs,

(2), 361-368. Retrieved from

https://www.healthaffairs.org/doi/abs/10.1377/hlthaff.28.2.361.

doi:10.1377/hlthaff.28.2.361 DOI: https://doi.org/10.1377/hlthaff.28.2.361

Haydn, T., & Ribbens, K. (2017). Social media, new technologies and history education. In DOI: https://doi.org/10.1057/978-1-137-52908-4_38

Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 735-

: Springer.

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, M. d. P. (2014).

Metología de la investigación. In (6ta. ed.): McGraw-Hill.

Hutton, G. R. (2010). Understanding influence of scientific information in the digital age:

A study of the grey literature of a United Nations advisory group. Proceedings of

the Nova Scotian Institute of Science (NSIS), 45(2).

Jadad, A. R., Haynes, R. B., Hunt, D., & Browman, G. P. (2000). The Internet and

evidence-based decision-making: a needed synergy for efficient knowledge

management in health care. Canadian Medical Association Journal, 162(3), 362-

Retrieved from http://www.cmaj.ca/content/cmaj/162/3/362.full.pdf.

Karemaker, A., Pitchford, N. J., & O’Malley, C. (2010). Enhanced recognition of written

words and enjoyment of reading in struggling beginner readers through whole-word

multimedia software. Computers & Education, 54(1), 199-208. Retrieved from

Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios

Alejandro Ruiz Bernés, Verónica Benítez Guerrero, Salvador Ruiz Bernés y Aurelio Flores García

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 22, No. 23. Publicación trimestral abril – junio de 2019

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131509001985.

doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.018 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.07.018

Katz, E. (1999). Theorizing Diffusion: Tarde and Sorokin Revisited. The ANNALS of the DOI: https://doi.org/10.1177/0002716299566001012

American Academy of Political and Social Science, 566(1), 144-155. Retrieved

from https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/000271629956600112.

doi:10.1177/000271629956600112 DOI: https://doi.org/10.1177/000271629956600112

Kingdon, J. W., & Thurber, J. A. (2013). Agendas, alternatives, and public policies (2nd.

ed.). Harlow, United Kingdom: Pearson.

Korp, P. (2005). Health on the Internet: implications for health promotion. Health

Education Research, 21(1), 78-86. Retrieved from

https://doi.org/10.1093/her/cyh043. doi:10.1093/her/cyh043 DOI: https://doi.org/10.1093/her/cyh043

Lavis, J. N., Robertson, D., Woodside, J. M., McLeod, C. B., & Abelson, J. (2003). How

Can Research Organizations More Effectively Transfer Research Knowledge to

Decision Makers? The Milbank Quarterly, 81(2), 221-248. Retrieved from

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1468-0009.t01-1-00052.

doi:10.1111/1468-0009.t01-1-00052 DOI: https://doi.org/10.1111/1468-0009.t01-1-00052

Lawrence, A. (2012). Electronic Documents in a Print World: Grey Literature and the

Internet. Media International Australia, 143(1), 122-131. Retrieved from

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1329878X1214300114.

doi:10.1177/1329878x1214300114 DOI: https://doi.org/10.1177/1329878X1214300114

Leonard, D. A. (2011). Implementation as mutual adaptation of technology and DOI: https://doi.org/10.1142/9789814295505_0019

organization. Manag Knowl Assets, Creat Innovs, 17, 429.

Lloyd, S. A., & Robertson, C. L. (2012). Screencast Tutorials Enhance Student Learning of

Statistics. Teaching of Psychology, 39(1), 67-71. Retrieved from

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0098628311430640.

doi:10.1177/0098628311430640 DOI: https://doi.org/10.1177/0098628311430640

López Hernández, F. A., & Silva Pérez, M. M. (2016). Factores que inciden en la

aceptación de los dispositivos móviles para el aprendizaje en educación superior.

Marín Suelves, D., Vidal Esteve, M., Peirats Chacón, J., & López Marí, M. (2018).

Gamificación en la evaluación del aprendizaje: valoración del uso de Kahoot!

Mayer, R. E. (2005). The Cambridge handbook of multimedia learning: Cambridge DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511816819

university press.

Miras, S. D. P. (2017). El uso de los dispositivos móviles en clase de Historia: experiencia

de uso de Kahoot como herramienta evaluadora. DIM: Didáctica, Innovación y

Multimedia(35).

Moya Fuentes, M. d. M., Carrasco Andrino, M. d. M., Jiménez Pascual, A., Ramón Martín,

A., Soler García, C., & Vaello, T. (2016). El aprendizaje basado en juegos:

experiencias docentes en la aplicación de la plataforma virtual "Kahoot".

http://hdl.handle.net/10045/59136

Nentwich, M., & König, R. (2014). Academia Goes Facebook? The Potential of Social

Network Sites in the Scholarly Realm. In S. Bartling & S. Friesike (Eds.), Opening

Science: The Evolving Guide on How the Internet is Changing Research,

Collaboration and Scholarly Publishing (pp. 107-124). Cham: Springer

International Publishing.

O'Dell, C., & Grayson, C. J. (1998). If Only We Knew What We Know: Identification and

Transfer of Internal Best Practices. California Management Review, 40(3), 154-174.

Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios

Alejandro Ruiz Bernés, Verónica Benítez Guerrero, Salvador Ruiz Bernés y Aurelio Flores García

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 22, No. 23. Publicación trimestral abril – junio de 2019

Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2307/41165948.

doi:10.2307/41165948 DOI: https://doi.org/10.2307/41165948

Pardelli, G., Goggi, S., & Sassi, M. (2012). Grey literature between tradition and

innovation: is there a continuum? Paper presented at the Thirteenth International

Conference on Grey Literature: The Grey Circuit, From Social Networking to

Wealth Creation.

Patiño, B. C. (2017). Xogando aos oficios na educación primaria: un proxecto con

Minecraft. Revista galega de educación(68), 26-28.

Pintor Holguín, E., Gargantilla Madera, P., Herreros Ruiz Valdepeñas, B., & López del

Hierro Casado, M. (2014). Kahoot en docencia: una alternativa practica a los

clickers.

PISA. (2016). Programme for International Student Assessment. Retrieved from

http://www.oecd.org/pisa/

Procter, R., Williams, R., Stewart, J., Poschen, M., Snee, H., Voss, A., & Asgari-Targhi, M.

(2010). Adoption and use of Web 2.0 in scholarly communications. Philosophical

Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering

Sciences, 368(1926), 4039-4056. Retrieved from DOI: https://doi.org/10.1002/mmnd.48019260417

https://royalsocietypublishing.org/doi/abs/10.1098/rsta.2010.0155.

doi:doi:10.1098/rsta.2010.0155 DOI: https://doi.org/10.1098/rsta.2010.0155

Evaluación de Competencias Científicas en Estudiantes de Nivel Superior. (2018). Ruiz

Bernés, S., & Ruiz Bernés, A. (Version 1.0) [Mobile application software].

Retrieved from https://forms.gle/byg6rVcLm4Y6jExq5

San Martín Alonso, Á., & Peirats Chacón, J. (2017). Repensando la labor pedagógica en la

escuela. Del libro de texto a los textos sin libros. Telos (Madrid), 2017, num. 106, p.

-46.

Seymour, D. J. (2010). Sanctioned Inequity and Accessibility Issues in the Grey Literature

in the United States. Archaeologies, 6(2), 233-269. Retrieved from

https://doi.org/10.1007/s11759-010-9144-6. doi:10.1007/s11759-010-9144-6 DOI: https://doi.org/10.1007/s11759-010-9144-6

Shirky, C. (2009). Here Comes Everybody: The Power of Organizing without

Organizations. New York, USA: Penguin Press.

Swing, E., & Anderson, C. (2008). How and What do Videogames Teach? In (pp. 64-84). DOI: https://doi.org/10.1002/9780470696682.ch3

Takacs, Z. K., Swart, E. K., & Bus, A. G. (2015). Benefits and Pitfalls of Multimedia and

Interactive Features in Technology-Enhanced Storybooks:A Meta-Analysis. Review

of Educational Research, 85(4), 698-739. Retrieved from

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654314566989.

doi:10.3102/0034654314566989 DOI: https://doi.org/10.3102/0034654314566989

Tuerk, P. W., Fortney, J., Bosworth, H. B., Wakefield, B., Ruggiero, K. J., Acierno, R., &

Frueh, B. C. (2010). Toward the Development of National Telehealth Services: The

Role of Veterans Health Administration and Future Directions for Research.

Telemedicine and e-Health, 16(1), 115-117. Retrieved from

https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/tmj.2009.0144.

doi:10.1089/tmj.2009.0144 DOI: https://doi.org/10.1089/tmj.2009.0144

Van der Kleij, F. M., Feskens, R. C. W., & Eggen, T. J. H. M. (2015). Effects of Feedback

in a Computer-Based Learning Environment on Students’ Learning Outcomes:A

Meta-Analysis. Review of Educational Research, 85(4), 475-511. Retrieved from

Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios

Alejandro Ruiz Bernés, Verónica Benítez Guerrero, Salvador Ruiz Bernés y Aurelio Flores García

Revista EDUCATECONCIENCIA. Vol. 22, No. 23. Publicación trimestral abril – junio de 2019

https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0034654314564881.

doi:10.3102/0034654314564881 DOI: https://doi.org/10.3102/0034654314564881

Weiss, C. H., Bucuvalas, M. J., & Bucuvalas, M. J. (1980). Social science research and

decision-making: Columbia University Press.

Wild, M. (2000). Designing and evaluating an educational performance support system.

British Journal of Educational Technology, 31(1), 5-20. Retrieved from

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1467-8535.00131.

doi:10.1111/1467-8535.00131 DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8535.00131

Zarzycka-Piskorz, E. (2016). Kahoot it or not? Can games be motivating in learning

grammar? Teaching English with Technology, 16(3), 17-36

Descargas

Publicado

2019-06-30

Cómo citar

Ruiz Bernés, A., Benítez Guerrero, V., Ruiz Bernés, S., & Flores García, A. (2019). Uso de las TIC para la generación y divulgación de conocimiento científico por estudiantes universitarios. EDUCATECONCIENCIA, 22(23), 92–110. https://doi.org/10.58299/edu.v22i23.102

Número

Sección

Artículos de reportes de investigación científica

Artículos similares

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.

Artículos más leídos del mismo autor/a